Tips membeli hartanah melalui lelongan awam
- SEBELUM LELONGAN:
- Pastikan memiliki salinan Pengisytiharan Jualan Lelongan Awam.
- Kenalpasti tempat, tarikh dan masa lelongan.
- Pastikan harga rezab.
- Pastikan status hartanah seperti rezab bumiputera.
- Pastikan isu kebenaran pindah milik.
- Kenalpasti nombor hak milik, lot, mukim, daerah, dan negeri; jenis pegangan terhad, pajakan atau bebas; keluasan; cukai tanah;
- Pastikan tiada kaveat, sewaan atau sebarang tanggungan ke atas hak milik.
- Carian rasmi ke atas hartanah di pejabat tanah adalah penting.
- Baca semua terma dan syarat. Antaranya siapakah yang akan bertanggungjawab membayar bil-bil tertunggak, cukai tanah dan pintu, kos selenggara dan sebagainya jika ada.
- Umumnya terma dan syarat dalam pengisytiharan lelongan awam adalah berbeza bagi setiap bank. Hubungi bank untuk mendapatkan penjelasan.
- Pastikan selepas berjaya membeli, hartanah tersebut dapat diduduki atau dimiliki tanpa sebarang halangan seperti sewaan, pajakan dan sebagainya.
- > HARI LELONGAN:
- Deposit bank deraf sebanyak 10 peratus daripada harga rezab. kepada jurulelong berlesen sebelum layak menjadi pembida.
- Beri tumpuan kepada jurulelong Mungkin ada perkara baru diumumkan. Memberi peluang untuk menarik diri jika perlu.
- Pembida menawar harga tertinggi akan berjaya.
- Selesai pemilihan, tandatangan satu perjanjian dengan pemilik hartanah atau bank.
- SELEPAS LELONGAN
- Tandatangan kontrak jualbeli.
- Biasanya dalam masa 120 hari diberi tempoh menguruskan pembiayaan kewangan jika perlu.
Terima kasih, semoga mambantu anda dengan sedikit pengetahuan!!!
No comments:
Post a Comment